ヒューマンインタフェース研究室 見崎研究室

Main Content

研究室紹介 

ヒューマンインタフェースは、機械システムを動かすために欠かせない重要な要素です。最近では、AGI(汎用人工知能)と人間のコミュニケーション手段としても注目されています。研究室では、人間中心設計に基づいて、サービスロボット、医療器具、教育支援システムなどのデザインを研究しています。多様なメンバーと共創し、ユーザにとって使いやすい機械システムの開発を目指しています。

ヒューマンインタフェース研究室では、スタンフォード大学のデザイングループが取り組む教育・研究手法に大きな影響を受け、新たな工学教育の枠組みに挑戦しています。研究室の卒業生は、活動を通じて機械システムの基礎にデザインの視点を取り入れ、ロボット、AI、ヘルスケア、教育、エンターテインメントといった応用分野を幅広く学びます。これにより、従来の工学の枠組みにとらわれない広い視野を持つエンジニアやデザイナーとして、多彩な分野で活躍することができます。

Human Interfaces are crucial elements for operating mechanical systems. Recently, they have also gained attention as a means of communication between AGI (Artificial General Intelligence) and humans. Our laboratory is engaged in designing service robots, medical devices, and educational support systems based on human-centered design principles. We aim to develop user-friendly mechanical systems through co-creation with a diverse team. Our Human Interface Laboratory draws significant inspiration from the educational and research methods developed by Stanford University's design group, challenging the traditional frameworks of engineering education. Through their activities in the laboratory, students integrate a design perspective into the foundations of mechanical systems and explore a wide range of application fields, including robotics, AI, healthcare, education, and entertainment. This approach equips graduates with a broad vision, enabling them to excel as engineers and designers in diverse fields beyond conventional engineering boundaries.

研究室に関する最新のニュースは研究室SNSもあわせてご覧ください。フォローよろしくおねがいします。

[1]ヒューマンインタフェース研究室 Instagram (https://www.instagram.com/misaki.lab/)  

[2]ヒューマンインタフェース研究室 Youtube (https://www.youtube.com/@misaki-lab) (現在作成中)  

 

デザイン思考研究 

デザイン思考研究は、ユーザー中心のアプローチを用いて、問題解決のプロセスや手法を探求し、創造的なソリューションの開発を促進する方法論を明らかにする学術的研究です。

AGI

AGI(汎用人工知能)研究は、人間と同等またはそれ以上の知能を持つ人工知能の開発を目指し、多様なタスクを自律的に学習、理解、実行できるシステムの構築を探求する研究分野です。

創造性 

創造性研究は、人間の創造的思考や行動のメカニズムを理解し、創造性を促進する条件や環境を明らかにすることを目的とした学際的な研究分野です。

工学およびイノベーション教育 

工学およびイノベーション教育は、技術的知識と創造的問題解決能力を育成し、未来の技術革新と社会的課題解決に貢献できる人材を養成することを目的としています。

Dancing with ambiguity 

Just do it!